Bij het opstarten van een campagne is het mogelijk de CO2-uitstoot te berekenen. De Green GRP calculator op deze website geeft al een goede indicatie van de emissies en hoe de CO2-uitstoot gecompenseerd kan worden. Wanneer een adverteerder besluit de campagne klimaatneutraal te maken, dan wordt zij als deelnemer aangemeld bij ClimatePartner.
ClimatePartner berekent de daadwerkelijke CO2-voetafdruk van de campagne op basis van materiaal, distributie, productie en consumptie. De volgende stap is het berekenen van de compensatiekosten die nodig zijn om de campagne klimaatneutraal te maken.
Is de adverteerder akkoord? Dan ontvangt de opdrachtgever een rapport en factuur van ClimatePartner. Vervolgens regelt ClimatePartner de compensatie met een door de opdrachtgever gekozen klimaatbeschermingsproject.
De opdrachtgever ontvangt een certificaat en unieke QR-code van ClimatePartner en mag het "Carbon neutral advertising campaign" -label gebruiken. De QR-code leidt naar een landingspagina met meer informatie over de CO2-compensatie en het gekozen klimaatbeschermingsproject. Daarnaast staat de adverteerder als klant van ClimatePartner vermeld op de website www.climate-map.com.